Medical Taping

Deze techniek biedt behandelmogelijkheid van pijnklachten in spieren, gewrichten en overtollig vocht bij blessures.

Medical taping is een nieuwe vorm van functioneel tapen. De tape verstevigt de gewrichten, ondersteund spierweefsel zodat deze beter bewegingen kunnen sturen en verdrijft overtollig vocht bij onder andere blessures en pijnklachten.

Enkele voorbeelden waarbij medical taping kan helpen: whiplash, tenniselleboog, rugklachten, knieschijfklachten, verzwikte enkel, slijmbeursontsteking, achillespeesklachten, peesontsteking, spierscheuring enz.

Soort tape
Door de specifieke samenstelling, het materiaal en de fabricatie heeft de tape een aantal unieke eigenschappen:
*Met een Rekbaarheid van 150% is deze tape vergelijkbaar met de huid.
*De tape krimpt met 10% na aanbrengen op de huid (shrink & lift effect).
*De tape is rekbaar in meerdere richtingen, diagonaal en om de lengte as.
*Lucht- en vochtdoorlatend waardoor de huid kan ademen en kan zweten. Hierdoor ontstaat minder snel verweking en irritatie van de huid.
*De tape is vochtbestendig, douchen, zwemmen en een bezoek aan de sauna is mogelijk.
*De tape is gemakkelijk te verwijderen van de huid en laat geen lijmsporen achter.

De methode
Het medical tapen bestaat uit 3 onderdelen, afhankelijk van de klachten: 1. Het testen van een pijnlijke beweging: welke richting geeft steun en verlichting van de pijn? 2. Het tapen in de richting van de verlichting van de pijn, op basis van de test. 3. Vochtafvoer bij zwelling: tapen in de richting van vochtafvoerende lymfeklieren

Methode 1 en 2 komen het meeste voor.

Hoe werkt het?
In geval van pijnplekken in de spier zal de spier de neiging hebben om te verkrampen waardoor bewegingen verstarren of houterig worden. De belangrijkste werking van het tape is het ondersteunen van spierweefsel. Door de toegenomen extra steun van het tape ontstaat er een duidelijke pijnafname. Hierdoor wordt het gebruik van de spier natuurlijker en wordt de verstarring opgeheven. De spier krijgt de gelegenheid sneller te herstellen.

Ook kunnen de banden van gewrichtjes ondersteund worden door de tape. Door pijn in de banden van het gewricht worden sommige bewegingen vermeden. Het tape zorgt voor pijnafname waardoor de beweging natuurlijker wordt uitgevoerd. Zo krijgen ook de banden de gelegenheid sneller te herstellen.

In enkele gevallen kan er sprake zijn van vochtophoping (zwelling) in of rond blessures. Deze hoeveelheid vocht kan zodanig veel plaatst in nemen waardoor weefsel onder druk komt te staan en pijnlijk wordt. Vochtafdrijving ontstaat door het tape in banen richting plekken met veel lymfeklieren te leiden. Lymfeklieren vormen met lymfevaten een vocht transporterend systeem. Via dit systeem verlaat het overtollige vocht uw lichaam.

In alle gevallen is medical taping gecombineerd met actief bewegen vaak goed mogelijk.

Werkwijze
De te tapen locatie (pijnlijke plek of te tapen gewricht) wordt getest door de huid te verschuiven en te vragen welke schuifrichting u als aangenamer ervaart. Vervolgens wordt in de aangename richting getaped. Daarna wordt getest of de pijnlijke beweging, bijvoorbeeld lopen of kniebuiging maken, makkelijker gaat. Het testen en tapen gaat door tot er ten minste sprake is van 70% pijnafname in de testbeweging.

Kosten
Deze vorm van behandeling vormt een onderdeel van de reguliere behandeling fysiotherapie. Per zorgverzekeraar zijn contractueel tarieven vastgelegd. Deze tarieven zijn op te vragen bij uw zorgverzekeraar. Voor verdere informatie kunt u kijken op www.easytaping.com